Toimivat jalat ja terveys

Oletko koskaan miettinyt, millaiset ovat toimivat jalat: mitä niillä pitäisi voida tehdä ja miltä niiden pitäisi tuntua? Vai pitäisikö niiden tuntua miltään? Moni havahtuu kiinnittämään jalkoihin ja jalkaterveyteen huomiota vasta siinä vaiheessa, kun jalat kipeytyvät syystä tai toisesta. Olisi tärkeää muistaa, että jalkaterveys on yhteydessä kehon muihin toimintoihin ja se vaikuttaa suoraan yleisterveyteen sekä liikkumiskykyyn. Jokainen meistä voi itse vaikuttaa jalkaterveyteen, aika paljonkin.

Yhdessä tärkeässä roolissa ovat valitsemamme ja käyttämämme kengät; kengillä voit heikentää tai tukea jalkojen hyvinvointia. Monesti Suomessa käytämme liian pieniä kenkiä, päkiästä kapeita, korkeita korkoja, liian tukevia ja muotoiltuja kenkiä, jotka veltostuttavat ihmisen tärkeimpien tukipilareiden, jalkaterien, toimintaa. Jalkaterän pienet lihakset jäävät paitsioon eivätkä pääse toimimaan, jos kenkä esimerkiksi ahdistaa jalan suppuun. Pahimmassa tapauksessa vääränlaiset kengät blokkaavat jalkaterän lihastoimintaa suuressa määrin. Isovarpaan joutuessa pinteeseen, varvas ei pääse enää toimimaan optimaalisesti ja sen voimantuotto karkaa väärille urille. Jalkoihin saattaa kehittyä vaivasenluut, vasaravarpaat, plantaarifaskiittia ym. ikäviä vaivoja. 

Millaisilla kengillä sinä kuljet päivittäin?

Toimivat jalat - mitä voin itse tehdä?

Kolmannes jalkavaivoista ovat synnynnäisiä, pieni osa perinnöllisiä ja suurin osa elämätapojemme seurausta. Omahoidolla meistä jokainen voi vaikuttaa omaan jalkaterveyteemme. On tärkeää pestä, kuivata ja hoitaa jalkojen ihoa ja kynsiä. Kengät ja sukat ovat myös tärkeässä roolissa. Erilaiset jalkaterien venyttävät ja vahvistavat harjoitteet sekä alaraajojen linjausharjoitteet tukevat jalkojen toimivuutta ja ehkäisevät kipuja sekä virheasentojen syntymistä. Myös päivittäinen liikunta (vähintään 30 min/pvä) ja painon pitäminen normaalina tukevat jalkaterveyttä.

Terveiden jalkojen tunnuspiirre on kivuttomuus. 

On hyvä muistaa, että olemme itse avainasemassa jalkojemme toimivuuden suhteen. Kun huolehdit omatoimisesti jalkaterveydestäsi, sairauksien aiheuttamat jalkavaivat lievenevät ja parhaassa tapauksessa poistuvat kokonaan. Jos sinulla ei ole isompia haasteita jalkojen suhteen, omasta jalkaterveydestä huolehtiminen on mitä parhainta ennaltaehkäisyä. Pidetään jalat toimivina jatkossakin!